Opis
OPIS
PORTRET TYPOGRAFICZNY
Obraz Małgorzaty Kosiec bez tytułu należy do cyklu typograficznych portretów kobiet, których głębia uchwycona została na dwuwymiarowej płaszczyźnie płótna. Swoje obrazy Małgorzata Kosiec tworzy swoją autorską techniką wylepiania i zamalowywania kolejnych warstw malarskich. Dzięki temu tworzy wielowymiarowe przestrzenie, wizualne triki, które mylą oko odbiorcy. Artystka buduje wizerunek z warstw liter, słów i symboli
„Staram się, by portrety malowane przeze mnie miały jak najmniej cech osobowych – a wręcz nie wskazywały na płeć. To coś zbliżonego do koncepcji ideału w antycznej sztuce greckiej.
JEDNOSTKA KONTRA MEDIALNA RZECZYWISTOŚĆ
W obrazach Małgorzaty Kosiec jednostka jest przeciwstawiona wielości informacji czy wizualnych komunikatów, którymi przepełniona jest współczesna rzeczywistość. Podsumowując jest to portret współczesnego człowieka w świecie mediów, nadmiaru informacji, słów, znaków. Mimo, że artystce bliska jest idea uniwersalizacji wizerunku człowieka to jej portrety należy w pewnym sensie czytać również przez pryzmat tożsamości płciowej. Jak już wspomniano, Małgorzata Kosiec sięga w swojej twórczości do tradycji, jednak dzięki wypracowanym przez siebie zabiegom technologicznym między innymi użyciu znaków typograficznych, zyskuje w swoich pracach aktualny wydźwięk. W rezultacie, mimo uniwersalizacji przekazu mówi językiem swoich czasów.
TECHNIKA
Szczególną uwagę w malarstwie Kosiec zwraca oryginalna technika i doskonały warsztat. Autorka nawiązuje do tradycji starych mistrzów, malując metodą laserunkową, z wielką dbałością o szczegół i detal w wyniku czego uzyskuje niejednoznaczny, wielowarstwowy efekt. Małgorzata Kosiec używa folii, taśm maskujących i żeli, a gdy je na końcu zrywa odsłania negatywowy obraz malunku.