Wystawa
Miłosz Wnukowski
Wszystkie dzieci nasze są
Zwierzęco-ludzkie istoty zjadające siebie nawzajem, skulona postać w stanie rozkładu, wąż pożerający ciało, to tylko niektóre motywy które odnaleźć można na najnowszej wystawie Miłosza Wnukowskiego zatytułowanej „Wszystkie dzieci nasze są“. Absolwent katowickiej ASP kontynuuje w niej zapoczątkowany w wcześniejszych projektach wątek ludzkiej krzywdy, cierpienia, śmierci.
Prace Wnukowskiego wykonane wręcz z barokową dbałością o szczegół odnoszą się do spraw brutalnych, bolesnych, mają w sobie coś odpychającego i niepokojącego co nie pozwala uciszyć naszego sumienia. Realistyczny sposób wypowiedzi, obrazy rzucane niejako wprost, bez łagodzącej otoczki, przywodzą na myśl fotografię reporterską, choć wystawa jak sam artysta podkreśla ma charakter emocjonalny. Ludzka krzywda, z którą obcujemy w naszym medialnym świecie codziennie, pokazana w przekazie malarskim szokuje jakby bardziej, powodując że obrazy denerwują, tworzą dyskomfort dla widza spodziewającego się od malarstwa jedynie estetycznej przyjemności, czy łatwego przekazu.
04.04.2014-25.04.2014
kuratorka:Ida Smakosz-Hankiewicz
Artysta
Miłosz Wnukowski
Malarz, twórca obiektów, instalacji oraz filmów. Urodzony 30 kwietnia 1986 roku w Sosnowcu. W 2005 zaczął studia na kierunku malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z malarstwa obronił w 2010 roku. Obecnie jest zatrudniony w macierzystej uczelni na stanowisku asystenta w Katedrze Malarstwa. Do tej pory zorganizował pięć wystaw indywidualnych, a także uczestniczył w wielu ekspozycjach zbiorowych. W 2009 roku otrzymał stypendium The Elizabeth Greenshields Foundation w Kanadzie. W tym samym roku został głównym laureatem konkursu Artystyczna Podróż Hestii i otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku został stypendystą Prezydenta Miasta Sosnowiec w dziedzinie kultury.
PREZENTOWANE NA WYSTAWIE
Obrazy
U Wnukowskiego symbolem upadku ludzkiej natury staje się zwierzę –wilk, świnia, wąż, ostatecznie przyjmując wyobrażenie łba świńskiego nabitego na pal – motywu zaczerpniętego przez artystę z książki Williama Goldinga „Władca much“ w której przedstawienie to oznacza szatana uosobiającego wszelkie zło. Nawiązanie do książki o dzieciach to zresztą kolejny trop którym podąża Wnukowski przyglądając się dzieciństwu i związanej z nim pozornej niewinności. Rozdźwięk między beztroską, a nieludzką brutalnością, która może stać się również udziałem dzieci to leitmotiv wystawy. Jak pisał Andrzej Tobis „Dzieciństwo i związana z nim niewinność w traktowaniu świata jako wielkiego placu zabaw miesza się tu z cierpieniem. Zabawki stają się narzędziami tortur, narzędzia tortur stają się zabawkami“.
Adres
ul. Ofiar Oświęcimskich 1/1
50-069 Wrocław
Godziny otwarcia
Wtorek - Piątek: 14:00 – 18:00
Sobota: 11:00 – 15:00