Piątego sierpnia ptaki w ogóle już nie śpiewały. Słońce świeciło tak słabo, że ledwie je było widać, a nad lasem stała kometa, wielka jak koło u wozu, otoczone ognistą obręczą

Ten cytat mógłby być opisem netflixowego hitu przełomu ostatniego roku, który ukazywał scenariusz końca świata spowodowanego przez spadającą kometę, ale to piękne, choć zarazem straszne zdanie otwiera siódmy rozdział tomu Kometa nad Doliną Muminków” autorstwa Tove Jansson. Kometa w obu przypadkach jest zwiastunem katastrofy.

Może to właśnie dzieje się już tu i teraz. Trudno więc o tym nie mówić. Choć zazwyczaj wizja końca świata jest zupełnie inną opowieścią niż ta o katastrofie.

Robaki plądrujące ziemię pod muzeum, orgia zboża, kości dinozaura, pożary po których zostaną tylko stopione artefakty- to tylko kilka artystycznych wizji na koniec świata. Śmieszno-gorzka refleksja w obliczu wieszczonej zewsząd katastrofy.

Gdy w lutym 2020 otwieraliśmy wystawę o znamiennym tytule „Let it Grow”- wszystko jeszcze wyglądało inaczej, choć groźba zagłady klimatycznej coraz mocniej tliła się w powszechnej świadomości. Po dwóch latach życia w innej rzeczywistości przyszedł czas na wystawę „Let it burn” jako nie dająca się uniknąć kontra do tamtej artystycznej wizji.

Nawiązując do wspomnianego już na początku filmu „Nie patrz w górę” - od śmierci dzieli nas już tylko krok. Nie robimy nic, pewne wydarzenia są nieuniknione. Dobrze o tym wiemy, przecież żyje nam się wciąż dobrze, jesteśmy zanurzeni w codzienności własnych spraw. Można więc śmiało cytować za Czesławem Miłoszem „Innego Końca świata nie będzie”- zatem niech się pali -„Let it burn”.

Dziwność aktualnej rzeczywistości odzwierciedla się obrazach i obiektach pokazywanych na wystawie- przedstawianie tego, co niewyobrażalne, wymaga zupełnie innego rodzaju narracji niż ta dążąca do racjonalizowania świata, czynienia go jak najbardziej realistycznym. Z drugiej strony, niesamowitość i nieuchronność jakiegoś końca, apokaliptyczne i katastroficzne odkrycia nauki, które odnajdują się w różnych istniejących toposach i mitach z pewnością otwierają zasoby artystycznej wyobraźni i wywołują kreacyjną energię, wykorzystując potencjał ekspresji tego tematu.

Ida Smakosz-Hankiewicz

 

Let it burn

13.05-10.06.2020

Artystki/artyści: Basia Bańda, Anna Bujak, Paweł Czekański, Michał Gątarek, Ryszard Górecki, Jerzy Kosałka, Nikita Krzyżanowska, Michał Matoszko, Mateusz Sarzyński, Jacek Sroka, Mariusz Tarkawian

Kuratorka: Ida Smakosz-Hankiewicz

otwarcie wystawy 13.05.2022. godz.19.00

Galeria Arttrakt

ul.Ofiar Oświęcimskich 1/1, Wrocław

 

 

Patronat medialny: Magazyn Format, Artinfo.pl

 

Autor

wystawa zbiorowa

Links

Start date

End date

ARTTRAKT GALLERY

ARTTRAKT Gallery is located at the intersection of Ofiar Oświęcimskich Street and Solny Square in Wrocław, in a part of a Renaissance tenement house reconstructed after the II World War. It used to belong to a Wrocław patrician, Heinrich von Rybish, n.b. an art collector. After the War, the flat on the first floor of the building was a home of Eugeniusz Geppert – an artist, painter, founder and the first Rector of the State Higher School of Visual Arts (PWSSP); he lived and worked there together with his wife, Hanna Krzetucka – a painter and initiator of Eugeniusz Geppert Competition.

 

 

Address:
ul. Ofiar Oświęcimskich 1/1
50-069 Wrocław
Mobile: 502581905
Email: galeria@arttrakt.pl
Opening hours:
Tuesday – Friday: 14:00-18:00;
Saturday: 11:00-15:00