Wystawa
Ewa Goral, Agula Swoboda
ARTYSTKI DOSTĘPNE
Pandemiczne realia zmieniły nasze postrzeganie przestrzeni pracy twórczej artystek i artystów. Zazwyczaj to galerie, czyli sfera publiczna, były miejscem spotkań twórców z odbiorcami. Kiedy jednak zostały zamknięte, doszło do istotnego zaburzenia procesu komunikacji artystycznej, bowiem przestrzeń wirtualna umożliwia tylko w niewielkim stopniu emocjonalne zaangażowanie się nadawców i odbiorców przekazu artystycznego.
Dotychczasowy ostry i ugruntowany kulturowo podział na przestrzeń prywatną – dom i pracownię – oraz publiczną, czyli galerię uległ kompletnemu zatarciu. Podobnie zresztą jak na innych obszarach pandemicznej rzeczywistości, gdzie prywatne splata się coraz ściślej z publicznym.
Dlatego też dwie artystki, Agula Swoboda i Ewa Goral, zastanawiając się, jaką rolę powinna aktualnie pełnić galeria sztuki, zdecydowały się w ramach eksperymentu przenieść do ponownie otwartej publicznej przestrzeni galerii nie tylko wszystkie stworzone przez siebie obrazy, kolaże czy rysunki, lecz również część swojego życia prywatnego. Postanowiły zatem zasiedlić galerię, aby rzucić wyzwanie binarnemu i często ograniczającemu nas postrzeganiu przestrzeni.
W reakcji na logikę zamknięcia obie artystki proponują teraz wzmocnienie logiki otwarcia. O ile w warunkach pandemicznych przestrzeń prywatna przejęła funkcje przestrzeni publicznej,
to teraz publiczna przestrzeń galerii ma spłacić swój dług prywatności i przejąć funkcje domu oraz pracowni. Artystki przez tydzień będą w niej przebywać, pracować i spotykać się z ludźmi. Podczas ich tygodniowego pobytu w Galerii Arttrakt będzie można z nimi porozmawiać, napić się kawy lub herbaty, pobyć czy też wejść w bliski kontakt z tworzoną przez nie na bieżąco sztuką. Bo tak jak przestrzeń prywatna stwarza więcej możliwości do ukrywania się, tak przestrzeń galeryjna sugeruje otwartość i dostępność.
Czy przeniesienie do galerii elementów życia codziennego wzmocni jej funkcję, czy może ją osłabi? Co przyniesie konfrontacja potocznej codzienności z niezwykłością zdarzenia, jakim jest powstawanie dzieła sztuki? Czy dzieło będzie nadal ostentacyjnie dominować i przyciągać uwagę, a zdarzenia codzienne związane z obecnością artystek w przestrzeni galerii pozostaną nadal ostentacyjnie niezauważalne? Czy może dojdzie do gruntownego
przewartościowania systemu znaczeń i ważności? Czy powstanie nowa przestrzeń interpretacyjna oświetlająca tworzone dzieła z perspektywy drobiazgów codziennego istnienia? Co stanie się z samą sztuką wystawioną na widok publiczny nie w formie ukończonego dzieła, lecz w trakcie intymnego procesu tworzenia? Czy prosta podmiana hasła „zostań w domu” na „zostań w galerii” pozwoli otrząsnąć się z pandemicznej traumy zamknięcia w prywatności? Czy sprawi, że wspólnotowy pierwiastek sztuki się wzmocni?
Sztuka zdecydowanie potrzebuje przestrzeni, pytanie tylko jakiej.
Ewa Goral i Agula Swoboda
19.07.2021-23.07.2021
Artystki
Ewa Goral, Agula Swoboda
Agula Swoboda, urodzona w 1974 roku w Katowicach. Absolwentka University
of the West of England, Bower Ashton w Bristolu oraz w Byam Shaw School of Art Saint Martin College of Art and Design w Londynie. Stypendystka UWE w Bristolu oraz Saint Martin w Londynie, a także rocznej rezydencji Lancaster Foundation w Clitheroe. Wyróżniona laureatka 40 Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Kuratorka międzynarodowych rezydencji artystycznych „Incydenty/Incidents” realizowanych w Polsce, Czeskiej Republice, Norwegii i Wielkiej Brytanii oraz Festiwalu MurArt w Cieszynie.
Kuratorka Projektu o Nieznanym Tytule – wystaw i wywiadów z artystami biorącymi w nim udział. Współzałożycielka galerii ”Szara” i ‘Galerii 12’ w Cieszynie oraz Szkoły Sztuki i Myślenia w Cieszynie. Jej prace znajdują się w kolekcjach galeryjnych (Galeria Bielska BWA, Galeria BWA Krosno, Galeria MM, Galeria Program) i prywatnych (Kolekcja Rodziny Staraków) w Polsce i za granicą.
W swoich ostatnich pracach próbuję rozliczyć się z przeszłością związaną dość mocno z pojęciem i rolą ‘religii’ w moim życiu. Religii jako system, oraz religii jako sfery sacrum. Związanej z duchem, nierzadko też wiążącej ducha czlowieka. Jej wymiar ‘wertykalny’(boski) pozostaje niezmienny, natomiast to ten ‘horyzontalny’ (ludzki) jest często przestrzenią manipulacji, gry, nadszarpniętych emocji i straconego czasu. Eksploruję również moje doświadczenie szeroko pojętego ‘macierzyństwa’ i historie związane z kobiecą wytrzymałością.
Moja sztuka mieści się w pojęciu surrealizmu. Nauczyłam się czasowo przemieszczać do zwierzęcego ciała. Ono pozwala mi na uporządkowanie własnego życia, zrozumienie snów i sfery sacrum. Bo zaczynam je rozumieć wtedy gdy maluję, wyklejam kolaże, rysuję. W moich obrazach, kolażach i rysunkach jestem czasem sową, sarną, małpą. Bardzo ważne jest dla mnie to, co można uchwycić poza przedmiotem, poza ciałem-poza widzialną rzeczywistością. Wierzę też, że duch (wnętrze) człowieka jest tak samo ważny i żywy jak skóra, w której żyjemy. Każdy z nas walczy lub (!) przyjaźni się z własnymi demonami, które chowamy pod kurtką i szczelnie zapinamy paskiem. To pomieszanie zwierząt i ludzkich ciał pomaga mi często w zrozumieniu sytuacji – wtedy choć trochę mogę zapanować nad rzeczywistością.
Wystawy indywidualne:
2019 – Szykujmy się więc na Koniec Świata, FPSW, Galeria Program, Warszawa
2019 – Zestaw (nie)Religijny, BWA Krosno, Krosno
2018 – Jedna Trzecia, CSW Solvay, Kraków
2017 – ‘21 Zaśnień’, BWA Rzeszów, Rzeszów, Polska
2016 – ‘Można powiedzieć, że mi się nie spieszy”, Muzeum Śląska Cieszyńskiego, Cieszyn
2015 – „Krwioobieg”, Fundacja Promocji Sztuki Współczesnej, Warszawa
2015 – „Krwioobieg” + performance, Art Katedra, SAF, Lubiąż
2013 – „Krwioobieg”, Galeria Szara, Cieszyn
2012 – ‘Mi Powiedz’, Fundacja Promocji Sztuki Współczesnej, Warszawa
2004 – “Przyjdź i Dotknij”, Galeria “Szara”, Cieszyn
1997 – Dyplom , University of the West of England, Bower Ashton Gallery, Bristol, Wielka Brytania (wystawa indywidualna)
Ważniejsze wystawy zbiorowe:
2021 – Moja Matka Moja Córka, BWA Tarnów
2020 – Po-Słowie XIX Łemkowskie Jeruzalem Galeria Willa, Miejska Galeria Sztuki, Łódź
2020 – Meldunek Stały. Sympozium realnych postaw, Galeria 12, Cieszyn
2019 – Po-Słowie XIX Łemkowskie Jeruzalem, BWA Legnica, Legnica
2019 – On/Ona, Muzeum Miejskie, Żory
2019 – Who let the dogs out, Galeria Arttrakt, Wrocław
2018 – MatriArt, Galeria Katarzyny Kobro, Łódź
2018 – Projekt O Nieznanym Tytule, Desa Unicum, Warszawa (projekt kuratorski)
2017 – ‘Animalis’ Triennale Malarstwa Polskiego, Galeria MM w Chorzowie (wyróżnienie honorowe)
2016 – ‘”Pokaz 4”, kolekcja Galerii Bielskiej BWA, Bielsko-Biała
2015 – „Malarki”, Galeria Biała, Lublin
2015 – 42 Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2010, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2014 – „Selected stories”, The Bike Shed Arts Venue, Inverness, Szkocja (reprezentacja polskich artystów w ramach tygodnia kultury polskiej w Szkocji)
2013 – „Supermarket Art Fair 2013”, Kulturhuset, Sergels torg, Sztokholm, Szwecja
2013 – „2B in Bielsko-Biała. Double pleasure from Poland”, Agija Sūna Art Gallery, Ryga, Łotwa (reprezentacja polskich artystów na Łotwie)
2013 – „Cieszyn kocham Cię z daleka”, Galeria Szara, Cieszyn
2012 – 24 FPMW Szczecin 2012, ZPAP, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
2011 – 40 Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2010, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (wyróżnienie programowe)
2010 – 2 Triennale Malarstwa Współczesnego „Jesienne konfrontacje”, BWA Rzeszów
2009 – „Bielsko XXI”, BCK , Bielsko-Biala
2008 – „Border Crossing”, Haven Gallery, Boston, Lincolnshire, Wielka Brytania
2007 – 38 Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2007”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2007 – „Przekraczanie granic”, City Galery, Wrexham, Walia, Wielka Brytania
2006 – „Konstruowanie tożsamości”, Galeria Szara, Cieszyn
2006 – „Interieur”, Galeria Arsenał, Poznań, Polska
2005 – “The Last Picture Show”, UnderGrand Art Centre, Clitheroe, Wielka Brytania
2004/05 – “Genius”, Cupola Contemporary Art Gallery, Sheffield, Wielka Brytania
2004 – „Manchester Art Show”, GMX, Manchester, Wielka Brytania
2003 – „Oddychanie”, City Galery, Lucerna, Szwajcaria
2000 – “Supermarket Sztuki”, Galeria ZPAP, Warszawa
1998 – Byam Shaw School of Art Gallery, Londyn, Wielka Brytania
EWA GORAL (1984, Tychy)
Studiowała na ASP w Krakowie na Wydziale Malarstwa (zrezygnowała). Wcześniej ukończyła z
wyróżnieniem Liceum Plastyczne w Nałęczowie. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wybrane wystawy.:
solo:
2021 – BWA Ostrowiec Świętokrzyski (solo, nadchodząca)
2020 – Arttrakt Gallery, Wrocław
2019 – OFF FRAME Gallery, Kraków
2015 – Plant Consciousness, Regent’s University, London, UK
– Polish Academy of Siences, Botany Institute, Kraków
2013 – Unit24 Gallery, London, UK
2012 – 81° Gallery, Warszawa
2011 – Inny Śląsk Gallery, Tarnowskie Góry
grupowe:
2021 – HOS Gallery/Nanazenit “Rozkwitamy” Warszawa
– Arttrakt Gallery, Wrocław
2020 – 9. Triennale Młodych Orońsko
2019 – Arttrakt Gallery, Wrocław
2018 – Szyb Wilsona Gallery, Katowice
2017 – Stolarska/Krupowicz Gallery, Warszawa
2016 – Zealous X, RichMix, London, UK
– Gruning Gallery, Krakow
2015 – SoContemporary Gallery, London, UK
2014 – Espacio Gallery, London, UK
2012 – Silence is a Lie, Urban Art Exhibition, SEZ, Berlin, Germany
2008 – Polish deConstruction Show, London, UK
2003 – BWA Gallery, Bielsko Biala
Nagrody:
2020 – 9. Triennale Młodych Orońsko – wystawa
2018 – II Przegląd sztuki współczesnej Nowa Awangarda – wystawa
2015 – Zealous X London Rich Mix Londyn, UK – wystawa
2012 – Silence is a Lie, Urban Art Exhibition, Berlin – wystawa
Adres
ul. Ofiar Oświęcimskich 1/1
50-069 Wrocław
Godziny otwarcia
Wtorek - Piątek: 14:00 – 18:00
Sobota: 11:00 – 15:00