Warszawskie Targi Sztuki

Galeria Arttrakt zaprasza na 21. Warszawskie Targi Sztuki

21 Warszawskie Targi Sztuki

Termin: 23-24.11.2023
Miejsce: budynek EXPO XXI, ul. Prądzyńskiego 12/14, Warszawa
Godziny otwarcia:
sobota: 11:00-20:00
niedziela: 11:00-19:00

KLASYCY POLSKIEJ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

Galeria Arttrakt zaprezentuje klasyków polskiej sztuki współczesnej: malarstwo Ryszarda Grzyba, Jarosława Modzelewskiego, Zdzisława Nitki. Grzyb i Modzelewski byli założycielami i członkami legendarnej formacji artystycznej GRUPPA, której artystyczny dorobek lat 80 wciąż wydaje się aktualny i niezwykle istotny dla historii polskiej sztuki współczesnej. Jednocześnie ich swoboda poszukiwań artystycznych, charakterystyczna dla epoki postmodernistycznej pozwala odczytywać ich twórczość tamtego czasu aktualnie i wciąż na nowo.

Malarstwo, które tworzą dziś jest efektem wielu lat doświadczeń i przepracowywania pewnych tematów stylistycznych i treściowych. To znakomita znajomość własnych możliwości, pewność umiejętności, ale również swoboda poszukiwań, ciekawość i odwaga by zaskakiwać siebie i odbiorcę wciąż na nowo.

 

 

Zdzisław Nitka Warszawskie Targi Sztuki

ZDZISŁAW NITKA

Jarosław Modzelewski Warszawskie Targi Sztuki

JAROSŁAW MODZELEWSKI

Ryszard Grzyb Warszawskie Targi Sztuki

RYSZARD GRZYB

Zaprezentujemy cztery najnowsze obrazy Zdzisława Nitki. Trzy z nich prezentowane były na październikowej wystawie Kolekcja-część pierwsza / Ośrodek Dokumentacji Sztuki ASP Wrocław. Nitka powraca w nich do swoich ulubionych motywów. Zobaczymy min. kolejną wersję „Dziewczyny na moście”, obraz niezwykle charakterystyczny, gdyż odwołujący się (jak zresztą większość prac artysty) do twórczości jednego z prekursorów ruchu ekspresjonistycznego – tu akurat Edwarda Muncha. Wcześniejsze wersje tego motywu Zdzisław Nitka tworzył w metodzie drzeworytu, bądź na płycie.

 

Zdzisław Nitka obraz Chłopiec z kogutem
Zdzisław Nitka Dziewczyna na moście galeria Arttrakt

Pokażemy również pracę „Chłopiec z kogutem” niezwykle sugestywną w swojej prostocie. Artysta nawiązuje w niej ponownie do tradycji sztuki – z jednej strony widzimy echa  sztuki afrykańskiej, nie tylko w niezwykle sugestywnym tu kolorze skóry chłopca, ale również w sposobie ujęcia głównej postaci, w tak charakterystycznej dla Nitki prostocie i pewnego rodzaju prymitywizmie rysunku. Z drugiej strony artysta odwołuje się tu  do innego wielkiego twórcy – Jankiela Adlera, żydowskiego pochodzenia artysty, który przez pewien czas działał również w Warszawie. W 1929 roku Adler maluje „Chłopca z kogutem”, która to praca z kolekcji niemieckiego kolekcjonera zostaje sprzedana w 2023 roku Domu Aukcyjnym Polswiss Art za 180 000 zł. Motyw chłopca z kogutem pojawiał się nie raz w sztuce, może być to związane z symboliką samego koguta, która odnosi się do wojowniczości i męskiej witalności. Może więc jest to próba uchwycenia tego ulotnego  momentu przejścia i przemiany chłopca w mężczyznę?

 

JAROSŁAW MODZELEWSKI

 

zaprezentujemy najnowsze obrazy artysty, w których podejmuje on charakterystyczna dla swojej twórczości tematykę- studium codzienności, w tym przypadku codziennych przedmiotów, oraz motyw, który przewija się w zasadzie od początku twórczości artysty- pejzaż.

Obraz „Islandzkie lato”- praca ta powstała po podróży artysty do Islandii. Jest to przepiękny, klasyczny pejzaż, ujęty w horyzontalnym, wydłużonym formacie. Jest to praca utrzymana w nostalgicznym klimacie. To malarskie studium światła i kolorytu tej niezwykle surowej, północnej krainy. Niebo zdaje się mienić niezwykłym blaskiem i wydawałoby się, że jest to tylko piękny widok, gdyby nie jeden szczegół-kwadrat, a może okno. Jedyny element, który zdaje się nie pasować. Jest formą abstrakcyjną i niepokojącą, jest tym szczegółem w obrazie, który może dać impuls do odczytania tej opowieści zupełnie na nowo.

 

Jarosław Modzelewski Islandzkie Lato Warszawskie Targi sztuki

Na ekspozycji znajdą się też dwie tegoroczne prace Jarosława Modzelewskiego dla których głównym tematem są przede wszystkim rozstrzygnięcia czysto malarskie, nie pozbawione jednak pewnej znaczeniowości. Globus, czy kwiaty jako przedmioty materialne stają się pretekstem do rozważań o przemijalności, materialności, drugim życiu przedmiotów. Stają się one motywami i tematami malarskimi. Często są to rzeczy znalezione gdzieś w domostwie, już bezużyteczne, zapomniane. I tym przedmiotom artysta niejako nadaje drugie życie, znaczenie, nobilituje do rangi tematu malarskiego. Tematowi materialności, która przez niektóre nurty filozoficzne uważana była przecież za „nędzne odbicie świata idei” poświęca więc Modzelewski osobne studium, które wpisuje się w jego zainteresowanie codziennością i sprawami pozornie nieistotnymi, momentami dla których pamięć staje się jedynym punktem odniesienia.

Jarosław Modzelewski Warszawskie targi sztuki
jarosław Modzelewski_warszawskie targi sztuki
Jarosław Modzelewski Obleziony Globus

RYSZARD GRZYB

Zaprezentujemy trzy obrazy Ryszarda Grzyba, które powstały w ramach cyklu Wielcy Niewidzialni, nad którym artysta pracował od 2016 roku. Są to obrazy szamanistyczne inspirowane ekspresją mistycznych obrzędowości. Figury kreślone są wyrazistym, barwnym konturem, rysunek jest uproszczony, przestrzeń budują wielowarstwowe ornamenty zorganizowane w ostre rytmy. Obrazy te zdają się tańczyć i poruszać w jakiś psychodelicznych rytmach. Mimo wszystko ta psychodelia ma wydźwięk pozytywny. Inspiracją jest bowiem ta dobra pozytywna energia twórcza – wielkich niewidzialnych- nieobecnych już przodków, artystycznych dusz, mentorów
Grzyb zdaje się powracać do samych korzeni sztuki do malarstwa prehistorycznego, pierwszego gestu twórczego. Robi to jednak w sposób iście postmodernistyczny – Miesza tradycje i swobodnie wplata ich elementy w swoją malarską agendę.

Ryszard Grzyb Galeria Arttrakt
Ryszard Grzyb malarstwo
Beata ewa Białecka

Beata Ewa Białecka

Małgorzata Kosiec

Małgorzata Kosiec

Tomasz Koclęga

Tomasz Koclęga

Artur przebindowski

Artur Przebindowski

MAŁGORZATA KOSIEC I TOMASZ KOCLĘGA

W tym roku zobaczyć będzie można u nas również typograficzne portrety Małgorzaty Kosiec i figuratywne rzeźby Tomasza Koclęgi, artysty, którego twórczość rozpoznawana jest już na arenie międzynarodowej, a w tym roku jedna z jego wielkoformatowych rzeźb stanęła przed Uniwersytetem KAIST w Południowej Korei. rzeźba ma 9 metrów wysokości, została odlana z brązu.

Małgorzata Kosiec obraz
rzeźba Tomasza Koclęgi
inkografia-wydruki kolekcjonerskie

BEATA EWA BIAŁECKA

Targi mogą być też okazją do nabycia obrazu Beaty Ewy Białeckiej. Prace tej artystki rzadko są dostępne na rynku sztuki. Obraz prezentowany na targach wpisuje się w refleksyjny, malarski traktat o kobiecie i jej kondycji we współczesnej rzeczywistości, kontynuowany przez artystkę od początku twórczości.

Beata Ewa Białecka

ARTUR PRZEBINDOWSKI

Po dłuższej nieobecności na naszym stoisku będzie można ponownie obejrzeć prace Artura Przebindowskiego oraz jego inkografie z cyklu Megalopolis. Artur Przebindowski od lat konsekwentnie przepracowuje motyw miasta, który dla niego jest pretekstem do opowieści znacznie bardziej złożonych, za pomocą których tworzy mapy wewnętrznego świata, które z czasem również stają się wyzwaniem czysto stylistycznym, gdzie sposób ujęcia perspektywy, kadrowania, czy zabiegi wyabstrahowania pewnego kawałka rzeczywistości służą budowaniu nowych znaczeń i napięć, tworzą pewne niedomówienia. Można pokusić się o stwierdzenie, że kompozycje Megalopolis coraz bardziej zwracają się ku abstrakcji, choć jak przyznaje sam autor : „Muszę dochodzić drogą okrężną do sytuacji, w której miasta stają się kompozycjami abstrakcyjnymi. Taką mam strukturę mentalną, że nie mogę zerwać więzi z wyglądem świata”

Inkografiom tradycyjnie poświęcamy kawałek powierzchni naszego stoiska. Pokażemy inkografie Beaty Ewy Białeckiej, Ryszarda Grzyba, Artura Przebindowskiego. Na targach premierę będzie miała również najnowsza i pierwsza inkografia Jarosława Modzelewskiego wydana przez galerię Arttrakt – „Obłąkany poeta”. Praca ta jest już również dostępna w naszym sklepie: JAROSŁAW MODZELEWSKI – OBŁĄKANY POETA II (INKOGRAFIA) – SHOP ARTTRAKT

Oryginał prezentowany był na zeszłorocznej. indywidualnej wystawie Jarosława Modzelewskiego „Spotkanie z obrazami” w galerii Arttrakt. Praca trafiła do kolekcji prywatnej.

Inkografia

to wysokiej jakości wydruk Fine Art Print tworzony za zgodą artysty. Sygnowane i numerowane w określonym nakładzie inkografie mają wartość kolekcjonerską. Edycje są limitowane – od 20 egzemplarzy do 50 – to sprawia, że inkografie są uznawane także przez galerie i muzea jako prace kolekcjonerskie. Zakup inkografii to również forma inwestycji w sztukę

Artur Przebindowski
inkografia